چطور از بوی نم فرش راحت شویم؟

چطور از بوی نم فرش راحت شویم؟

بوی نم فرش می تواند یکی از آزاردهنده ترین و ناراحت کننده ترین بوهایی باشد که در خانه استشمام می شود. احتمالا بارها در مکان های مختلف بوی نم به مشامتان رسیده است. اگر این بو از فرش باشد رفع آن بسیار سخت تر می شود. به همین دلیل بسیاری از بانوانی که با این مشکل سروکار دارند به دنبال روش های رفع بوی نم فرش هستند. زیرا با این روش ها می توان تا حدی بوی نم را کاهش داد.

البته دلایل به وجود آمدن این بوی نم بسیار مختلف هستند که شناسایی آن ها از به وجود آمدن بوی نم جلوگیری می کند. در این مقاله می خواهیم به دلایل ایجاد بوی نم فرش و راهکارهای رفع آن به صورت کامل بپردازیم.

چرا فرش بوی نم می گیرد؟

شاید این سوال نیز برای شما پیش آمده باشد که اصلا دلیل بوی نم فرش چیست؟ چرا فرش باید بوی نم داشته باشد؟ توجه کنید که در بافت ها و الیاف فرش ها همواره مقداری گرد و غبار و آلودگی وجود دارد. حتی با شستن فرش ها نیز مقداری از این آلودگی باقی می ماند. در نتیجه در الیاف فرش میکروب ها، باکتری ها و قارچ های مختلفی زندگی می کنند.

در حالت عادی که فرش خشک است، این قارچ ها و باکتری ها فرصت رشد ندارند. زیرا برای رشد خود به رطوبت نیازمند هستند. زمانی که فرش مرطوب می شود، شرایط مناسب برای فعالیت این میکروب ها فراهم خواهد شد. بوی نم حاصل فعالیت این میکروب ها می باشد.

چرا لازم است بوی نم فرش را از بین ببریم؟

شاید بسیاری از افراد به این فکر کنند که اصلا چرا لازم است بوی نم فرش را از بین ببریم؟ اولین و محکم ترین دلیل از بین بردن این بو، ناخوشایند بودن آن است. زمانی که به مکانی که بوی نم می دهد وارد می شویم، فورا می توانیم بوی نم را حس کنیم. مخصوصا اگر این بو در محیط خانه به وجود بیاید، می تواند بیشتر آزار دهنده باشد. همان طور که می دانید بوی نم به معنی مرطوب بودن فرش است. مرطوب بودن فرش می تواند مضرات فراوانی برای آن داشته باشد که در ادامه به این مضرات بیشتر خواهیم پرداخت.

مطالب مرتبط: قالیشویی در خیابان رزمندگان

ماندگاری و طول عمر فرش کاهش پیدا می کند

بوی نم فرش نشان دهنده وجود رطوبت در فرش است. رطوبت می تواند به شدت میزان ماندگاری و طول عمر فرش را کاهش دهد. این مسئله می تواند در فرش های دستباف بسیار پررنگ تر نیز باشد. زیرا الیاف های فرش دستی بسیار حساس تر و آسیب پذیرتر از فرش ماشینی هستند. اگر رطوبت فرش به موقع برطرف نشود، شاهد پوسیدگی، رشد بید، رشد حشرات موذی و در نتیجه خراب شدن فرش خواهیم بود. بنابراین اگر برای فرش خود اهمیت قائل هستید و نمی خواهید به این زودی ها خراب شود لازم است بوی نم آن را جدی بگیرید.

دلیل مشکلات تنفسی را بدانید

بسیاری ممکن است بوی نم فرش را بی ضرر بدانند. اما تحقیقات ثابت کرده است که بوی نم می تواند موجب ایجاد آلرژی و مشکلات تنفسی شود. این مشکلات در کودکان و حیوانات خانگی بیشتر خود را نشان خواهند داد. زیرا بوی نم حاصل فعالیت میکروب ها می باشد. در نتیجه قطعا این بو بی ضرر نیست. اگر در منزل خود حیوان خانگی یا کودک دارید، در اسرع وقت روش های رفع بوی نم فرش را به کار گیرید. این گونه خطر ابتلاء به مشکلات تنفسی را تا حد زیادی کاهش خواهید داد.

چه مشکلاتی موجب ایجاد بوی نم فرش می شوند؟ شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که اصلا دلیل مرطوب شدن و بوی نم فرش چیست؟  در چه شرایطی ممکن است یک فرش مرطوب شده و بو بگیرد؟ در این بخش می خواهیم به دلایل بوی نم فرش بپردازیم.

رفع این مشکلات می تواند مانع از بو گرفتن مجدد فرش شما شود.

  • خشک نشدن کامل فرش و کف زدایی غیراصولی و ناکافی آن بعد از شست و شو
  • سالم نبودن تاسیسات ساختمانی کف منزل و ایجاد نم و رطوبت در آن
  • خشک کردن فرش به صورت رول شده یا تا شده
  •  قرار دادن فرش در محیط های مرطوب همانند نزدیک درب حمام
  •  ریخته شدن مایعات بر روی فرش و عدم خشک کردن به موقع آن
  •  نداشتن تهویه مناسب در آب و هوای مرطوب و شرجی
  • انبار کردن و نگهداری فرش در محیط مرطوب

با این راهکارها از بوی نم فرش جلوگیری کنید.

حال که با دلایل بوی نم فرش آشنا شدید، می خواهیم به راهکارهایی جهت پیشگیری از ایجاد این بو بپردازیم. زیرا از قدیم گفته اند پیشگیری بهتر از درمان است. با این راهکارها می توانید از بو گرفتن فرش جلوگیری کنید.

  •  در صورت خیس شدن فرش، فورا آن را با دستمال یا حوله مناسب خشک کنید.
  • در هنگام انبار کردن فرش از کاور پارچه ای جهت پوشاندن آن بهره ببرید. زیرا پارچه عبور و مرور هوا را آسان تر می کند.
  • اگر فرش شما دستباف است و نمی توانید زود به زود آن را شست و شو دهید از نور آفتاب استفاده کنید. فرش را برای چند ساعت در معرض نور خورشید قرار داده و به خوبی آن را بتکانید.
  • از قرار دادن گلدان، آکواریوم و دیر لوازم تزئینی مرطوب روی فرش خودداری کنید.
  • فرش خود را تمیز نگه داشته و همواره از جاروبرقی برای رفع گرد و خاک آن استفاده کنید.

روش های خانگی برای رفع بوی نم فرش

حال که با عوامل و دلایل بوی نم فرش آشنا شدید، می خواهیم به معرفی روش های رفع این بوی نامطلوب بپردازیم. توجه داشته باشید که این روش ها کاملا خانگی هستند. مزیت روش های خانگی این است که همیشه در دسترسی بوده و کمترین هزینه و زحمت را دارند.

همچنین هیچکدام از این روش ها هیچ آسیبی به بافت و الیاف فرش وارد نمی کنند. بنابراین می توانید این روش ها را با خیال راحت روی فرش های دستباف و گران قیمت نیز پیاده نمایید. در ادامه به برخی از این روش ها خواهیم پرداخت.

استفاده از سرکه سفید می تواند معجزه آسا باشد

سرکه سفید با خاصیت ضد بو و سفید کنندگی که دارد می تواند برای رفع بوی نم فرش معجزه کند. سرکه می تواند لکه ناشی از خیس شدن فرش را نیز به صورت کامل پاک نماید. برای استفاده از سرکه سفید، ابتدا یک سوم پیمانه از سرکه را با یک پیمانه آب ترکیب کنید. دقت کنید که نسبت آب به سرکه باید 3 به 1 باشد.

سپس آن را در یک شیشه شوی بریزید و به آرامی روی محل بوی نم اسپری کنید. بعد از اسپری کردن 5 الی 10 دقیقه صبر کرده و سپس آن را با دستمال تمیز نمایید. سعی کنید دستمال شما مقداری نم دار باشد. از اسپری کردن بیش از حد سرکه روی فرش بپرهیزید.

جوش شیرین، دشمن بوی نم فرش است

بوی نم فرش به راحتی با ترکیب جوش شیرین قابل رفع است. از قدیم الایام تا کنون از جوش شیرین به عنوان یک ماده ضد بو و بوگیر استفاده می شود. این پودر سفید رنگ با خاصیتی که دارد می تواند انواع بوی بد را از بین ببرد. به همین جهت برای رفع بوی بد کفش ها نیز از آن استفاده می کنند.

برای استفاده از این روش لازم است پودر جوش شیرین را به صورت مستقیم روی ناحیه مورد نظر بریزید. به گونه ای که آن ناحیه کاملا پوشیده شود. سعی کنید با دست الیاف فرش را از هم باز کرده تا پودر به خوبی وارد الیاف فرش شود. حداقل 30 دقیقه صبر کرده و سپس با جاروبرقی پودر را به صورت کامل تمیز کنید. پودر جوش شیرین می تواند رطوبت اضافی را به خود جذب کرده بوی نم فرش را از بین ببرد.

شامپو فرش را به لیست روش های خود اضافه کنید

شامپو فرش نیز می تواند برای رفع بوی نم فرش بسیار مفید عمل کند. البته سعی کنید زمانی از شامپو فرش استفاده کنید که مایعی غیر از آب روی فرش ریخته باشد. زیرا در این حالت شامپو فرش می تواند لکه ناشی از ریختن مایع را نیز از روی فرش پاک نماید. البته بوی شامپو فرش می تواند تا حدی بوی نم را بپوشاند و آن را از بین ببرد.

برای انجام این روش شامپو فرش غلیظ را به صورت مستقیم روی فرش بریزید. مقدار استفاده بستگی به اندازه ناحیه مرطوب فرش دارد. پس از ریختن شامپو فرش با فرچه شامپو را پخش کرده و فرش را خوب کف مالی کنید. پس از 10 دقیقه با دستمال مرطوب شامپو را پاک نمایید. سپس با حوله خشک، فرش را به خوبی خشک نمایید. می توانید از سشوار نیز برای بهتر خشک کردن فرش استفاده کنید.

لیمو ترش می تواند بوی نم فرش را بگیرد

لیمو ترش با بوی مطبوع و خاصیت اسیدی که دارد می تواند بوی نم فرش را از بین برده و بوی بسیار خوبی به آن بدهد. برای این کار هم می توانید از تکه های برش خورده لیمو و هم از آب لیمو تازه استفاده کنید. برای استفاده از تکه های لیمو، لیمو را به صورت حلقه ای برش بزنید. سپس برش ها را روی ناحیه مورد نظر قرار دهید.

یا اینکه می توانید آب لیمو را گرفته و با شیشه شوی روی ناحیه مورد نظر اسپری کنید. پس از 10 دقیقه با دستمال مرطوب ناحیه مورد نظر را تمیز کرده و سپس با حوله آن را خشک نمایید. می توانید این کار را چند بار دیگر نیز انجام دهید تا بوی نم فرش به صورت کامل رفع شود.

روغن های معطر نیز می توانند گزینه مناسبی باشند

از دیگر روش های خانگی رفع بوی نم فرش می توان به روغن های معطر اشاره کرد. برای این کار کافی است چند قطره از روغن مورد نظر خود را در ترکیب آب و جوش شیرین بریزید. البته می توانید از روغن و آب نیز به تنها استفاده کنید. اما تاثیر این روش با جوش شیرین می تواند بیشتر باشد.

ترکیب فوق را روی فرش اسپری کرده و به مدت 20 دقیقه صبر کنید. سپس فرش را با دستمال نم دار تمیز کرده و آن را کاملا خشک نمایید.

رفع بوی نم فرش با پودر بوراکس و جوش شیرین

برای آن که جوش شیرین بتواند بهتر خاصیت خود در رفع بوی نم فرش را نشان دهد، می توانید آن را با بوراکس ترکیب کنید. پودر بوراکس یک ماده معدنی می باشد که خاصیت ضد قارچ و ضد بو دارد. بنابراین ترکیب آن با جوش شیرینی می تواند تاثیرات فوق العاده ای داشته باشد. برای استفاده از این پودر، آن را به میزان مساوی با پودر جوش شیرین ترکیب کنید و روی فرش قرار دهید. پس از 30 دقیقه الی یک ساعت پودر را با جارو برقی برداشته و فرش را کاملا تمیز کنید.

گیاه اسطوخودوس یا لاوندر را امتحان کنید

استفاده از گیاه اسطوخودوس یا لاوندر می تواند بیشترین تاثیر را روی از بین بردن بوی نم فرش داشته باشد. می توانید هم از خود گیاه اسطوخودوس و هم از جوشانده آن برای تمیز کردن فرش استفاده کنید. اگر گیاه اسطوخودوس را در دسترس دارید ابتدا آن را خوب له کنید تا همانند یک خمیر شود. سپس گیاه را با چند قاشق پودر جوش شیرینی مخلوط نمایید. ترکیب فوق را به مدت یک ساعت روی فرش قرار دهید و سپس با دستمال نم دار و جارو کاملا فرش را تمیز کنید.

برای استفاده از جوشانده اسطوخودوس ابتدا مقداری از آن را همانند زمانی که می خواهید دمنوش درست کنید، بجوشانید. جوشانده فوق را با مقداری پودر جوش شیرین ترکیب کرده و آن را در شیشه شوی بریزید. ترکیب اسطوخودوس و جوش شیرین را روی فرش اسپری کنید و سپس آن را با حوله خشک نمایید.

استفاده از گل محمدی یا گلاب جهت از بین بردن بوی نم فرش

استفاده از پودر خشک شده گل محمدی و یا گلاب برای از بین بردن بوی نم فرش مفید است. ابتدا مقداری گل محمدی خشک شده را به صورت پودر درآورده و آن را با پودر جوش شیرین ترکیب کنید. سپس ترکیب فوق را حداقل به مدت 30 دقیقه روی فرش قرار دهید تا رطوبت و بوی نم فرش به خوبی جذب شود. سپس فرش را به صورت کامل تمیز نمایید. می توانید گلاب را با مقدار مساوی از آب ترکیب کرده و آن را روی فرش اسپری کنید. سپس فرش را با حوله خشک نمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]